Totul despre parfumuri

Parfumuri frantuzesti – poveste si note

Atunci când vorbim despre modă, artă și parfumuri de lux, Franța este prima țară care ne vine în minte. Deși nu francezii sunt printre acele popoare care au inventat parfumul, de-a lungul timpului, au avut o contribuție importantă la dezvoltarea parfumeriei. Drept dovadă, în prezent, cele mai renumite case de parfumuri le regăsim în Franța. 

Parfumuri frantuzesti – scurt istoric

Cum au ajuns parfumurile franțuzești să domine întreaga industrie a parfumeriei? 

După cum ne spune și istoria, povestea parfumurilor franțuzești începe în perioada renascentistă, în secolul al XVI-lea, marcată de venirea Caterinei de Medici și a parfumierului său, Rene le Florentin, la curtea regală a Franței. 

Mai târziu, interesul pentru parfumuri este menținut și de regii Louis al XIV-lea și Louis al XV-lea, cel din urmă fiind faimos pentru extravaganțele sale parfumate, cerând parfumuri diferite pentru fiecare apartament în fiecare zi, pe lângă apele parfumate ale fântânilor regale. Nu este, deci, de mirare că în timpul domniei sale, curtea regală este numită ”curtea parfumată”. 

Datorită influenței regale la acea vreme și a cererii tot mai mari pentru crearea de parfumuri frantuzesti cu mirosuri delicate și unice, industria parfumeriei în Franța începe să se dezvolte fără precedent. Mulți parfumieri își deschid magazine, în special în Paris, în mijlocul aristocrației franceze, pentru a-si promova și vinde creațiile.

Cu toate acestea, după ritmul galopant de evoluție de dinainte, urmează o scurtă pauză în istoria de parfumuri franțuzești marcată în doua jumătate a secolului al 18-lea de Revoluția Franceză. În această perioadă, parfumurile devin un privilegiu luxos al curții regale. Această pauză nu este una definitivă, iar, ani mai târziu, parfumul revine în scena de prim-plan a Franței.   

Se remarcă două mari centre care poartă un rol semnificativ în dezvoltarea parfumeriei în Franța: Grasse și Paris. 

 

Grasse – tărâmul plantelor aromatice și capitala mondială a parfumurilor

Încă din secolul al XVIII-lea, orașul Grasse în Provence este recunoscut ca fiind nu doar centrul industriei parfumurilor din Franța, dar și capitala mondială a parfumurilor. 

Datorită poziționării sale în Riviera Franceză și a microclimatului special, Grasse este locul perfect unde se pot cultiva diferite plante care se folosesc în producerea parfumurilor. Vremea caldă, solul fertil și apa din abundență sunt doar câteva dintre atuurile acestui oraș care îl plasează drept epicentrul plantelor aromatice.

Notele florale și fructate sunt predominante în parfumurile franțuzești

În Grasse se cultivă plante rare precum lavandă, iasomie, floare de portocal, tuberoză,  mimoză sălbatică, trandafir și mirt. Mai apoi, producătorii extrag esențele și aromele acestor plante pentru a le folosi în parfumuri. 

Un fapt interesant de știut este că, dintre toate plantele care cresc aici, recoltarea plantei și extragerea esenței de iasomie este cea mai laborioasă, deoarece florile trebuie culese manual în zori, când mirosul lor este foarte puternic. După ce sunt culese manual, trebuie tratate imediat prin ”enfleurage à froid”, macerare la rece. 

Tehnologia actuală poate înlocui cu succes arta de a obține parfumuri din arome naturale extrase din flori cu arome produse chimic, implicând un cost mult mai mic și mai ușor de produs în masă oriunde în lume. Însă Franța se distinge prin autenticitate, astfel că, în ciuda progreselor tehnologice, ei încă aleg să producă parfumuri de înaltă calitate, care sunt fabricate din extract natural de plante și flori, cu metode și tehnici speciale transmise din generație în generație de parfumieri. 

Drept urmare, parfumurile franțuzești nu se pot replica, astfel că Franța continuă să-și mențină reputația de producător de parfumuri unice, de lux cu renume internațional.

 

Era modernă marchează afirmarea marilor case de parfumuri franțuzești 

La sfârșitul secolului al XIX-lea, Parisul cunoaște o adevărată transformare revoluționară  grație unei perioade de ”igienizare” condusă de baronul Haussmann. Se favorizează deci introducerea produselor sintetice în parfumerie, pentru producție în masă. 

Parisul, cu sprijinul orașului Grasse în furnizarea de materiale naturale, se afirmă treptat drept centrul mondial al producției de parfum.

Este un moment propice și pentru marile case de parfumuri, care încep să se facă renumite  prin creațiile distinse, atrăgând o clientelă internațională bogată. Parfumurile cu mențiunea Paris sau eticheta „Made in France” devin garanția calității și autenticității. Una dintre casele de parfumuri frantuzesti cu o astfel de influență este dinastia Guerlain

De-a lungul timpului, Guerlain a produs parfumuri emblematice precum Eau de Cologne Impériale, creat special pentru Eugenie, soția împăratului Napoleon al III-lea, Shalimar, un parfum cu tentă orientală, Chamade și Samsara. 

Nu există eleganţă fără parfum. Este accesoriul nevăzut, sublim şi de neuitat. Îţi anunţă sosirea şi îţi prelungeşte prezenţa după ce ai plecat –  Coco Chanel

O altă casă de parfumuri care se afirmă ca și haute couture în realmul parfumurilor franțuzești este Coco Chanel, al cărei parfum, Chanel no 5, este unul dintre cele mai populare din toată lumea. Este o creație- simbol care va dăinui în istoria parfumurilor datorită originalității și îndrăznelii pe care nu o denotă doar parfumul, dar și femeia designer. 

Despre parfumul semnătură Opium produs de Yves-Saint Laurent în a doua parte a secolului XX, se consideră că este cel mai concentrat dintre parfumurile franțuzești, iar la momentul apariției sale a creat controverse datorită numelui care face aluzie la popularizarea consumului de droguri. 

Printre alți mari producători de parfumuri franțuzești care continuă să domine piața și sunt renumite pentru arome distincte sunt Dior, Cacharel, Lancôme.  

Ceea ce putem concluziona din povestea parfumurilor franțuzești este că francezii au reușit, de-a lungul secolelor, să ducă la rang de artă întreaga industrie a parfumului. Putem spune, așadar, că vor rămâne în istorie atât prin faima numelor brandurilor producătoare, dar și prin impactul pe care continuă să îl aibă asupra societății.

Povestea parfumurilor franțuzești continuă și la Basmory, spusă de branduri precum Aurora, Cranford, Bellona și Artemios. Fiecare parfum al acestor branduri prezintă un mix interesant de note florale, fructate, lemnoase sau condimente care așteaptă să fie descoperit. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *